
  

 1 

 

 

 

 

Tunisia’s New Islamic Radio Zitouna: Elite led Private 

Media, Politics, and Emerging Muslim Identity 

 

 

 

 

By Rikke Hostrup Haugbølle 

 

Ph.D. fellow 

The New Islamic Public Sphere Program, University of Copenhagen 

rikhostrup@hum.ku.dk 

 

 

 

DRAFT 

please do not quote without prior permission from the author  

 

 

 

 

Paper to be presented at the conference 

 

Time for Medialisation: Integrating media and transcultural communication reseach within 

Islamic and Area Studies 

 

Berlin Graduate School Muslim Cultures and Societies, Freie Universität Berlin  

and 

Seminar für Geschichte und Gesellschaft Südasien, Institut für Asien- und Afrikawissenschaft, Humboldt-

Universität zu Berlin 

 

08.-10.04.2010, Berlin 

 

 



  

 2 

 

 

 “I thank President Ben Ali for giving us this first private Islamic radio 

channel”. The paradox of this remark given by a Tunisian woman – that the 

president gives a private media - nicely summarize one of the essenses of new 

private media in Tunisia: They are closely connected to the regime. The remark is 

also significant as it underlines the new appropriation of Islam and Muslim identity 

among the Tunisians which has taken place over the last 5-7 years. 

This paper aims at analyzing the role of the new private Islamic Tunisian radio 

station – Radio Zitouna, which was launched in 2007. The puzzle of the paper is two 

sided. On one hand, Radio Zitouna is one of several new private media launched sce 

2003. As the paper aims at showing they can all be understood within an analytical 

framework and discussion of political public spheres, political elites, survival 

strategies of authoritarian regimes, and of democratization. On the other hand 

preliminary field work has revealed that Radio Zitouna could be seen as a piece in a 

greater puzzle where the new appropriation of Muslim identity in Tunisia is the 

overall theme. The paper argues that both aspects of Radio Zitouna have equal 

relevance and have to be taken into consideration. On the background of the case of 

Radio Zitouna the paper suggests that media can be used as an analytical tool for 

understanding further aspects and concequences of liberalizing economies and 

political changes. 

The paper opens with an introduction to the current audiovisual media 

landscape in Tunisia. From there the paper moves on to an analysis of Radio Zitouna 

on equal foot with the rest of the new private media in a broader context of 

liberalization but with a focus on the role of business elites. In the second part the 

paper takes Radio Zitouna out of a context with the other new private media and 

puts in a context of a broader development of the role of Islam within Tunisia. In 

order to give the background of the “new” in the current role of Islam the paper first 

describes the absence and “return” of Islam in the Tunisian public sphere. Then the 

paper analyses the role of Radio Zitouna in the new status of Islam. The analysis is 

based on preliminary field work. Therefore the paper finally points to aspects which 

could be further explored.   

 

 

 



  

 3 

The Tunisian audiovisual media land scape anno 2010 

 In his speech on the occasion of the national holiday of November 7 2003 

president Ben Ali said: “As part of the process of constant reform and promotion we 

have undertaken in the sector of information, we announce today our decision to 

open the audiovisual space to the radios and televisions of the private sector, so that 

they contribute to enriching the national media scene, beside the public media 

institutions. This should start as of now; for today starts the first private radio with 

independent broadcasting”1. This became the starting signal for the launch of three 

new private radio stations and two private television channel. The private radio 

which was launched by the speech was Radio Mosaique FM. A few years later, in 

2005, another private radio, Radio Jawhara, was given licence to broadcast from 

Sousse, Tunisia’s third largest city with a substantial number of young people. The 

same year the first private television station, Hannibal TV, began its broadcasting. A 

significant sign of change in Tunisia in general was the launching of the country’s 

first Islamic media, Radio Zitouna, in 2007. The latest new private media is Nessma 

TV which made its first attempt to broadcasting in 2007 but did not broadcast 

regularly until March 2009 

 Before 2003 all national based radio and TV broadcasting was led and owned 

by the Tunisian state. The state-owned radio and TV is organized in the Tunisian 

Radio and Television Establishmen (ERTT2). Administratively and financially radio and 

TV is separated and have two independent budgets. The radio broadcasting is 

organised under the umbrella of Radio Tunis or Tunisian National Radio (Radio 

Nationale Tunisienne). Radio Tunis has four channels which can be received by the 

FM band throughout the whole country: The first, Radio Nationale, is broadcasting 

news and general programs of different kinds in Arabic and French, Radio Tunisie 

Chaine Internationale launched in 1960 is broadcasting in Franch, Italian, English, 

German and Spanish and aimed at ex-pads, tourists and the Tunisian French 

speeking elite3. A third channel Radio Jeune (Youth Radio) began broadcasting 

programs with a special focus towards the young audience. Finally, Radio Tunisie 

Culture was launched in 2006 as a response to the competition from the new private 

radios. As the name indicates Radio Tunisie Culture broadcast programs about 

                                                 
1 Address by President Zine El Abedine Ben Ali on the Occasion of the 16th Anniversary of the Change. See  
www.changement.tn/english – speeches, last accessed on November 2, 2009. Author’s highlighting. 
 
2 Etablissement de la Radiodiffusion et Télévision Tunisienne 
3 The Italien Embassy in Tunis estimates that 200.000 Italians are living in Tunisia. Around 5 million 
tourists are visiting Tunisia every year (Source: Office National de Tourisme, ONTT, Tunis) 



  

 4 

Tunisian culture in historical as well as contemporary contexts. Added to the four 

national channels are five local radio stations which administratively also belong 

under the umbrella of the Tunisian National Radio4. The local radios cover local 

culture, events, business and agriculture.  

 On the TV side La Télévision Tunisienne is running two TV channels. The main 

channel is Tunis 7 broadcasting a variety of programs of news, sport, culture and 

films. In November 1994, a second public television channel called Canal 21 was 

launched. It only broadcasts in the evenings with the huge young Tunisian 

population as the target group5. 

 The first but rare satellite dishes were seen in Tunisia in 1988 but they could 

only receive programmes from France and Italy through the Astra satellite. The 

number of dishes increased steadily and in 1994 the official number reached 100.000 

satellite receivers. Meanwhile, in 1994 the government put an end to this 

development. It was prohibited to sell satellite dishes from the middle of 1994 to the 

end of 1996. The reason given was that the state wanted to restructure and manage 

the development in new and better ways, ensure the quality of the satellite dishes 

and stop their illegal import. Despite the intervention of the state the sale and 

purchase of dishes continued on the black market and it was as a consequence of 

this that the state finally decided to legalize satellite dishes again in 1996. 

 

Media as a political public sphere: Elites and the new private media 

  Within political and economical theories there is a substantial scholarship 

arguing that profound changes in the economic set-up of the country have significant 

political effects. This line of thinking holds that the modernization of the economy, 

which usually coincides with a movement away from a state-controlled economy to a 

liberalized market one, provokes the formation of new social groups. In turn, these 

social groups, particularly the expanding middle-class, become the main drivers 

behind democratization. An important part of this story of economic and political 

development is the liberalization of the media. With the launch of Al-Jazeera in 1996 

and its ideal of the use of critical journalism and critical debate programs led scholars 

to point to the possibility of the development of a new Arab public sphere where 

                                                 
4 The five local radio stations are placed in Sfax, an important business city on the eastern coast, Monastir, 
a touristic centre on the coast and the home aera of a big part of the political elite, Le Kef  on the mountain 
area to the west, Gafsa, a geografically islotated town of importance because of its phosphor mines, and 
finally Tataoiune in the geographically isolated area to the south-est on the boader to the desert and Libya.  
5 The use of 21 ine the name of the channel refers to the natinoal holiday of the youth celebrated each year 
on March 21. 



  

 5 

media free of state censorship could contribute to the development of democracy 

(Alterman & Karawan, 1998). Liberal and independent media became a necessary 

ingredient of political pluralism and governmental accountability. In this optics an 

autonomous and privately owned media sector give civil society actors access to a 

wide audience, which is then informed about problems and issues in a non-

propagandist and sloganeering manner thereby undermining the unitary ‘voice’ of 

the authoritarian regime.  

Since the 1970s the Tunisian economy has undergone a profound 

restructuring, moving towards a market oriented set up. But it is only when Zine el-

Abedine Ben Ali came to power in 1987 that such an embrace of economic liberalism 

occurred. Reforms in the industrial, agricultural and services sectors were carried 

through and possibilities for loans for new small entrepreneurs were established. 

Liberalization of the economy is a cornerstone and core demand in Tunisia’s 

association agreement with the EU dating back to the Barcelona process in 1995. For 

the Mediterranean EU-countries Tunisia is an upcoming and growing market of 

importance and interest. Tunisia for its own part needs foreign investment in order to 

create jobs to the large young population. Later, after the attack of 9/11 2001, when 

the US launched its democracy projects in the Middle East and the rhetoric of “with 

us or against us” it became urgent for Tunisia and the regime to underline that 

Tunisia was with the US. Relations between the US and Tunisia have been close since 

Ben Ali came to power in 1987 for security and financial reasons (Cavatorta & Durac, 

2009).  

Meanwhile, by the end of the 1990s and beginning of 2000 studies of the 

economical reforms in Tunisia proved that politics and economy had not become 

more liberal as a result of the liberalization. Rather, from the analysis of the elites in 

Tunisia (Erdle 2004), it becomes clear that only five clans with close ties to the 

presidential family through marriage to the president’s four daughters constitute 

what is called “the ruling or core elite”. These five families are the main benefiters 

from the privatization as they have become the new owners of the former state 

owned companies and industries. In the following the paper will look closer at some 

of the most significant relations between the new private media and ruling elites and 

business elites. 

 

 

 



  

 6 

 To establish a new media in Tunisia a license is needed which is approved by 

the High Communication Council (Conseil Supérieur de la Communication). The 

counsil also has the task of advicing the president and government om issues 

concerning media in Tunisia. As has already been mentioned, the first private radio, 

Radio Mosaïque, was not launched on the background of an license but by a 

presidential decree. As many Tunisians in the media sphere point to the director of 

Radio Mosaïque, Noureddine Boutar, is – and was in 2003 - one of the 15 members 

of the High Communicative Counsil. Therefore, some see it as a result of Boutar’s 

position within the council that it was Radio Mosaïque and not one of the many 

others applications that obtained the license in 2003. Radio Mosaïque is part of the 

holding company Khartago Group which is owned and headed by Belhassen Trabelsi, 

brother in law of the President. Trabelsi also holds a leading position in the central 

committee the ruling party, RCD.  

 Within the Karthago Group one also finds Cactus Prod, an audio-visual 

production company. Even though Cactus Prod is not a broadcasting media it plays a 

significant role on the current media landscape. The productions of Cactus Prod are 

aimed at the public TV station TV7 and by 2010 Cactus Prod has managed to get the 

majority of the production of TV7. It should be mentioned briefly that as a 

consequence journalists, producers and technicians at TV7 did not receive any or 

only a small part of their salary in 2009-10 as their salaries were used to pay Cactus 

Prod. In this way state owned television is more or less direcly financing private 

business of Belhassen Trabelsi and empowering the core elite. The role of Cactus 

Prod not only takes place in relation to the public television. A third and very 

important part in this drama is the first private television channel, Hannibal TV. 

 Hannibal TV was launched in 2005 by the well known business man, Larbi 

Nasra. With its focus on sport, especially football, and entertainment Hannibal TV has 

become increasinly popular. One of the most popular programs is Belmakchouf which 

means means “to discover everything. The program is technically a sports 

programme and is filed on the webpage of Hannibal TV as such. But it does not cover 

sporting events themselves. It goes behind and discusses all the problems that are 

related to sport such as problems of infrastructure, problems of the use of drugs 

within sport, and that spectators outside the stadiums might have been arrested 

during an event. Such issues have never been addressed by the national television. 

Further, Belmakchouf does not only tell these stories, but it does its outmost to get 

comments from the protagonists, it invites the directors or managers responsible of 



  

 7 

the affairs being examined, politicians and other celebrities to hear their 

explanations, comments on and analysis of a certain event and problem.  

 Belmakchouf has become increasingly popular, which was in part due to the 

popular presenter Moez Ben Gharbia. But in June 2008 Ben Gharbia left Hannibal TV 

for Cactus Prod where he became the presenter of the Tunisian version of “Sans 

Aucun doute” originally a concept program from TF1. A few months later another 

popular presenter, Ala Chebbi, left Hannibal TV for Cactus Prod. He became 

presenter for another TF1 concept program, “Y a que la vérité qui compte”. Both of 

these programs were produced for and showed at the public channel of TV7. “Ya que 

al vérité qui compte” is similar to “Al Mousameh Karim” at Hannibal Tv which Ala 

Chebbi used to present. Both programs invites average Tunisians into the studio 

where they face members of their family with family problems, declare a divorce or 

take up other taboos live on the screen. The case developed into a fight between 

Hannibal TV and Cactus Prod. As Hannibal is a private channel it is depending on 

advertisers which were easily attracted with the popularity of Belmakchouf and Al 

Mousameh Karim. Therefore, the move of Cactus Prod hit the channel hard. At the 

beginning of 2010 rumous will know that Hannibal TV is facing such an economical 

difficulty that a merge with “an un-named production company” – ei. Cactus Prod - is 

espected to be carried through.  

 On the occasion of the Ramadan in September 2008, Hannibal TV launched a 

new Islamic channel, Hannibal Ferdaws (Paradise). The channel was aimed at airing 

hadiths, religious lessons for children and explanations of the Quran, to present the 

values of tolerant Islam and to denounce violence. Hannibal Ferdaws was closed 

down short after the launch and it is possible to see the channel as an attempt to 

respond to the private Radio Zitouna, which was launched in 2007. 

 Like Cactus Prod, Radio Zitouna has close connections with the presidential 

family. Radio Zitouna is owned by the son in law of the president, Mohamed Sakhr 

al-Materi. He is out of an important business family and heads the familie’s 

companies of car import, food plants, cruise ships, and harbour management at the 

cargo port of La Goulette. In 2009 El Materi bought Ash-Shourouk, one of the biggest 

news paper publishers in Tunisia. The latest addition to his business empire is the 

launch of Tunisia’s first Islamic Bank, called Ezzaitouna, in March 2010. In the 

parliamentary elections in 2009 El Materi obtained a seat in the parliament. In the 

context of an illumination of the politics of media and business elites it must also be 

mentioned that El Materi is married to the fourht and youngest daughter of the 



  

 8 

president. Unlike her three elder sisters, she is the daughter of the second and 

current wife of the president, Leila Ben Ali. She was former Laila Trabelsi and out of 

the important business family, Trabelsi, who is running some of Tunisia’s largest 

companies and as described above also is engaged in Cactus Prod. In the last 

presidential elections in 2009 it was remarkable how Leila Ben Ali created a profile of 

her own. Her act during the election campaign can be viewed as taking full 

advantage of the possibilities in these election to achieve fame and popularity and 

strengthen her own Trabelsi-family compared to the three other in-laws core elite 

families6.   

 Radio Zitouna is based in a villa in the upper class area of Carthage outside 

Tunis. It has two studios and three offices. From this villa the radio broadcasts every 

day from the first prayer early in the morning till the last prayer in the evening. 

Programs are broadcast by the FM band and live by the internet. Radio Zitouna 

broadcasts Islamic programs such as explanations of the Quran, presentation of the 

hadith, and advices as to how to live as a good Muslim. The presenters of the 

programs are both male and female. One particular sheikh and presenter, Mohamed 

Machfar, is very popular. He is relatively young with his age of 48, he speeks 

Tunisian dialect as it is spoken in the street even when he presents the Quran and 

hadith and he underlines that Islam is easy and should not be complicated. Programs 

in general are broadcast in either the Tunisian spoken dialect or in French. The 

presenters express themselves in simple language in order to reach out to average 

Tunisians. This seems be a successful strategy. In the caiptal of Tunis Radio Zitouna 

has gained a broad audience of all ages and with many different educational and 

social backgrounds. In March 2008 Sigma Conseil, a Tunisian marketing and media 

research company, estimated that 13% of the population in Tunis and suburbs were 

listening to Radio Zitouna and 19% in Sfax, the second largest city in Tunisia.  

 The director of Radio Zitouna, Kamel Omrane, is a professor of Islam at the 

University of Tunis and former director of the national radio. He explains that the aim 

of Radio Zitouna is to counterbalance the overwhelming influence of especially 

Islamic satellite channels from the Gulf. He points to the name of the radio station 

which affiliates it with the grand mosque “Jama’ Zitouna” in the heart of the medina 

in Tunis and which has a history and reputation as one of the most important centres 

                                                 
6 For an in depth analysis of the president and parliament elections in 2009 see Haugbølle, Rikke Hostrup 
(2009) “Presidential Elections in Tunisia: Repetitions, news and consumerism before political 
engagement”, Cuminet blog, http://cuminet.blogs.ku.dk/page/2/ 
 



  

 9 

of religious learning after the Islamic Al-Azhar University in Cairo. According to 

Kamel Omrane the name is chosen to underline that there exists a certain Tunisian 

Islam which has always been moderate, tolerant, inclusive and accepting all types of 

science. He explains the launch of the radio as a respond to demands from the 

Tunisians from the beginning of the 2000 for an Islam which corresponded to their 

Tunisian culture and history. At the same time, again accodring to Kamel Omrane, 

intégrisme (Islamism) coming from the satellite channels was almost the only 

representative of Islam in Tunisia. Therefore, he explains, the young generation was 

expressing a need of guidance in other interpretations of Islam. Radio Zitouna was 

launched as a response to this need. Before the paper looks closer at this “need og 

guidance” in the Tunisian population an overview of the role and status and not least 

the absence of Islam in public spheres will be given. On this background the question 

of how to understand Radio Zitouna proves further relevant.    

  

The absence of Islam in Tunisian public spheres 

In 1956 Tunisia gained independence from French Protectorate which had lasted 

from 1881. Just after his take over of power Tunisia’s first president Habib Bourguiba 

began building the new Tunisian nation state. His ideology was a mélange between 

the French Republican tradition and Turkish Kemalism, Egyptian Nasserism, Russian 

Communism. The new Tunisian citizens were to see themselves as members of the 

same family – the Tunisian nation (Bourguiba, 1962), and they were all to be equal 

with regard to liberty and civil rights (Moore, 1965). Emancipation of the woman 

became crucial in what Bourguiba called a modernization project. Therefore a 

number of changes concerning women’s status in the society were carried through.  

In the first year of independence The Code of Personal Status was radically changed 

so that it now guarantied women equal rights with men in all aspects. Worth 

mentioning is the abolition of polygamy and a minimum age for marriage at 17. In 

1957 women were given the right to vote in municipal elections and from then in all 

elections7.  

 The new francophone, Westernized ruling elite with Bourguiba in the 

front held the view that Islam was a core reason for the backwardness of Tunisia. If 

                                                 
7 For further reading on women’s rights in Tunisia see for instance  
- Grami, Amel (2008) “Gender Equality in Tunisia”, British Journal of Middle Eastern Studies, Volume 35, 
Issue 3 December, p. 351-359. 
- Charrad, Mounira (2001) States and Women’s Rights: The making of Postcolonial Tunisia, Algeria, and 
Morocco, University of California Press 
 



  

 10 

Tunisia was to become modern like Europe Tunisia should be secular. Religion should 

not play any role in politics, education and the public sphere8. Therefore, a number 

of reforms were carried through which all were aimed at undermining the role and 

status of Islam. Through a reform of the education system the highly reputated 

university at the Zitouna Mosque in Tunis was closed and moved to a new secular 

university as a department of theology. Sharia courts were abolished and the judicial 

system based on secular laws. By this move the ulama lost any importance they had 

had in society. Also Ramadan, a visible manifestation of social solidarity based on 

Islam, was attacked by Bourguiba. Ramadan lowered the productivity, he argued, 

and therefore working hours in the public administration remained unchanged 

through Ramadan. Later when television had been introduced in 1965 Bourguiba 

made the famous act of drinking a class of juice during day time in Ramadan 

claiming that Tunisia was in a state of jihad in the fight against poverty and 

underdevelopment (Morre, 1965:57). From the introduction of television Islam was 

almost absent in the program grid. Hadith and Quran was red once a day and the 

break of the fast was announced but apart from that there were no Islamic or 

religious programs.  

  “The question of the woman” was also played as a card in the defeat of 

the backwards, Islamic society. Women’s dressing and especially the use of the veil 

was used by Bourguiba as an icon of the struggle for modernization against Islamic 

backwardness. In his speeches Bourguiba called the veil an “odious rag”9 which had 

nothing to do with Tunisian culture, tradition or history. The modern woman should 

not wear the Islamic veil or the traditional bedouin veil (melia). In some towns the 

veil was forbidden in the classrooms. Later, in 1981, Bourguiba announced a decree 

which prohibited the use of the veil in public buildings. This ment that the modern, 

educated women employed in the public administration and as teachers could no 

longer wear the veil at work, and girls in schools and at universities had to take off 

the veil before entering the school.  As a consequence the veil as well as other public 

markers of Islam slowly disappeared from the public sphere from 1956 to the 

beginning of the new millennium.   

                                                 
8 It should be mentioned that another reason for Bourguiba to eliminate the role of Islam in Tunisia was to 
eliminate a fraction within his own party led by Salah Ben Youssef. He was known as a defender of Islamic 
values and become the main challenge to Bourguiba after independence. Ben Youssef lost the fight 
between the two. He fled to Libya in 1956 before he moved to Frankfurt am Main where he was 
assassinated in 1961.   
9 Moore 1965, p. 55. 



  

 11 

 As the paper wants to move forward to the return of Islam in the public 

sphere in the beginning of the 2000s the rice of the Islamist movement An-Nahda 

from 1978 will not be described in details10. From 1984 to 1987 the Islamic 

movement grew in popularity and riots, strikes and uprising against the regime grew 

in number and strength. In 1987 Ben Ali who at that moment was premier minister 

declared the ageing Bourguiba senile and took over the position as president. He has 

remained as president since then. His first focus was to crush the militant Islamists 

and reestablish stability in the country. Thus, a complete fight of militant Islamists in 

the country became the legitimization of his being in power. Because of his hart 

crack-down on Islamists and control with practicing Muslims Islam became 

synonymous with Islamism well into the first years of the 2000s. With the entrance 

of Ben Ali in the presidential palace Tunisia returned to a state of almost complete 

absence of Islam in the public sphere.  

 

New appropriation of Islam 

 This status of Islam has profoundly changed since the beginning of the 

new millennium: Young girls and women are now wearing the headscarf, men leave 

their beard, prayers are performed in the mosque not only on Fridays, and Islam is 

now openly discussed in conversations even in public places. This change has been 

remarkable since 2003 and culminated in 2006 were it was clear that the increasing 

use of the veil became a challenge for the regime became clear during the Ramadan 

in 2006. The minister of Religious Affairs stated that the veil was not in keeping with 

Tunisian cultural heritage and national identity and he urged the president to enforce 

the decree from 1981 against the veil. A crack-down on girls and women wearing the 

veil was carried through. They were stopped in the street and told to take off the veil 

immediately, students were denied participation in university exams if they did not 

take off the veil, and women in the public administration were denied access to work 

with the veil on. A walk in the main street of Tunis today clearly demonstrates that 

the strategy against the veil did not succeed. Veils of all colors are still very visible 

every where.  

                                                 
10 For studies on An-Nahda see for instance: 

- Boulby, Marion (1988)  “The Islamic challenge:” Tunisia since independence”, Third World 
Quarterly, vol. 10, No. 2, 

- Waltz, Susan (1986) “Islamist Appeal in Tunisia”, Middle East Journal, vol. 40, 4 autumn 
 



  

 12 

 Through preliminary field studies of Radio Zitouna it became clear that 

the new appropiration of Islam in Tunisia is more profound and contains other 

aspects than the use of the veil. One noteworthy aspect is that several of the 

presenters and sheikhs at Radio Zitouna are affiliated with Quran Schools in Tunis as 

teachers. Although Quran schools have always existed to some degree in Tunis it is 

remarkable that the number of especially female students following classes in hadith, 

the reading of the Quran and how to live in accordance with Islam have increased 

remarkably. An interesting case is the new established Quran school in Cité An-Nasr 

in a new suburb north of Tunis. The Quran school has existed since 2007 and has 

increased the number of students every year so that it now has more than 700 adult 

students taking one or more classes a week. Cité An-Nasr is an upper class quarter 

as the plots and appartments are very expensive. The new quarter is mainly 

inhabited by people with close familiy ties to the town of Sfax. In this way Cité An-

Nasr corresponds to earlier and current urban development in Tunis. Through an 

analysis of another new upper class area, Le Lac, Pierre-Arnaud Barthel proves that 

business families from Sfax also play a crucial role here, as many have chosen to 

leave the former upper class areas of Menzah V and VI and Al Manar II in order to 

move to Le Lac (Barthel, 2006). One of the six founders of the association in Cité An-

Nasr explains that the men who frequented the new mosque discussed how they felt 

that there was a lack of values and warmth in the new area. But they also felt that 

the Tunisians in general lacked an identity of their own which could combine the best 

from the West, which they see as a crucial part of their identity, and from Islam. 

Slowly, they developed the idea of a Quran association could help to elevate the 

moral of the society and give “a stability for the soul”11. At this moment contact was 

established to Radio Zitouna – or rather to the icon of the radio, Sheikh Mohamed 

Machfar, as they knew him before his time of engagement with Radio Zitouna. As the 

popularity of the association grew other sheikhs and female Islamic theologians, 

whom are also presenting programs at Radio Zitouna, have been employed as 

teachers at the association.  

 The classes for women has experienced a remakable attendance. This is 

the case both in Cité An-Nasr and the older quarter of Ariana. The women explain 

how they feel that reading the Quran gives them satisfaction and a sence of piece. At 

the association in Cité An-Nasr a majority of the women are young to middle age 

women (30-45 years). Many of them are well educted and working as university 

                                                 
11 Interview in Cité An-Nasr, January 2010. 



  

 13 

professors, lawyers and business managers. Retreated women who have been 

employed in the public administration or as school teachers as well as house wifes 

also consists an important number of the students. Preliminary interviews with some 

of the female students between 30 and 45 points to the years of 2003 to 2005 as a 

turning point where they became significantly aware of Islam and chose to wear the 

veil for the first time in their life. Their explanations for this does not include political 

evidences such as an anti-western point of view, sympathy with the Iraq, or the 

ongoing fights between Israel and Palestine. Rather, they explain that they have 

been through a process where the choice of the veil is the last step. Or they explain 

that they have always wanted to do it but did not find the courage until 2003/2005. 

They all point to Radio Zitouna as an important institution in their new appropriation 

of Islam. “As a working woman and mother I do not have much time to study Islam. 

But I can turn on the radio while I am driving in my car and hear half an hour” or “I 

listen to Radio Zitouna every evening while I prepare the dinner in the kitchen” are 

just two examples of how the women feel that Radio Zitouna offers an oppotunity 

which they could not find otherwise and which they have been longing for. It is also 

in this context that the woman cited in the introduction “thanks the president for 

giving us Tunisia’s first Islamic Radio”12.  

 

Tentative conclusion 

 Radio Zitouna was launched in 2007. Since 2003 the Tunisian 

government and president Ben Ali have been behind the launch of new private radio 

and TV stations either by presidential decree or by giving the necessary license. This 

paper has been concerned with the question of how to understand the new islamic 

Radio Zitouna given the absence of Islam from the public sphere and in the media 

from 1956. The first part of the paper analysed Radio Zitouna as a media in a 

general context of new private media in Tunisia. In the second part of the paper 

Radio Zitouna was seen in relation to “Islam” more than “media” and in connextion 

with the general development of Islam in the Tunisian society.  

 The discussion of the role of media as political public sphere is 

embedded in theoretical discussions of the role of media in democratization 

processes which again are related to theoretical discussions of liberalization and 

modernization. Many aspects are relevant in these discussions. In this paper a focus 

on political elites and business elites in relation to the new private media has been 

                                                 
12 Interviews carried through in Cité An-Nasr in January and February 2010. 



  

 14 

chosen . The close ties not only between Radio Zitouna and the presidential family 

but all of the new private media in general has led some commentators - among 

these Tunisian journalists, opposition groups and university professors, to see these 

media as part of a broader strategy from the liberalizing authoritarian regime and 

the elites surrounding it to maintain their status not only as a political but also a 

religious authority. The role  of liberalization and democratization for Tunisia’s 

relations to The US and the EU further strengthen the assumption that the new 

private media were launched as an attempt to prove that Tunisia is moving in “the 

right “ direction towards democracy. In the speech of 2003 and his highlighting of “ 

...the process of constant reform and promotion...” Ben Ali himself makes it clear to 

the Tunisians and the outside world that he wants the opening of the audiovisual 

landscape to private media to be connected to the other privatization reforms which 

have been carried through.  

 The selected case stories of a number of the new private radio and television 

stations makes it clear that elites which are also core political elites and business 

elites are in key positions within the new private media. This leads to the possibility 

of analyzing the new private media in a theoretical framework of political elites and 

the theoretical critics that have been raised recently of their interest in liberalization 

and democratization (Hinnebusch, 2006; Schlumberger, 2007). State elites have 

their own autonomous preferences and interests which affect the process of 

liberalization, and in many ways, Tunisia falls into the category of Arab countries 

where ‘private capitalists have little enthusiasm for democratization’ (Dillman, 2002: 

71) because their economic status depends on the patronage networks created in 

conjunction with the state. This line of critique obviously applies to the media sector 

as well. The cases implied here seems to support and even strengthen the argument 

that new private media does not per se mean independence from the ruling elite or 

the regime. Thus, it becomes evident that while the new Tunisian private media 

might be ‘private’ in terms of business set up and ownership, they are owned and 

run by companies or individuals that have very close relations with the president Ben 

Ali. It is in this context that it can be stated that there is a political aim of the new 

private media and further that it is this relation that one could talk about a political 

public sphere in Tunisia. Though, in the case of Tunisia it could be held that the 

public sphere is politized rather than political in the sence that the new media form 

an core and important part of the strategy of the regime and ruling elite with regard 

to liberalization as well as regime survival. On this background Radio Zitouna could 



  

 15 

be seen as a politizised public sphere on equal foot with the other private media and 

as another branch of the business of the ruling regime and certain business elites, 

especially the Trabelsi and the El Materi families.  

 Meanwhile, empirical data point to the fact that while the new media may be 

politized with regards to the elites and the regime they are neither political nor 

politized by the public. On the contrary. At least with regards to Radio Zitouna. While 

Islam has been very politizised since 1956 a new appropriation of Muslim identity 

has taken place since 2003 to 2005 ouside the political field. Through interviews it 

becomes clear that it is not a revival of Islamism but a search by the individual to 

live in accordance with Islam and Islamic values and hereby contributing to the 

values of society in general.  

 The use of the veil and the persistence to the use of it despite the crack 

downs of the regime is one strong example. As described the women played a crucial 

role in Bourguiba’s nation building and modernization project and the unveiled 

woman became the icon of this modernization. The women that have insisted to 

wear the veil despite the conflict with the regime are outputs of Bourguiba’s 

ambitions. They have equal rights with the men, the are well educated and many of 

them hold high or at least good positions.  

 The Quran association is another example. The founders are not interested in 

politics. They are concerned with the moral values of the society in general and their 

neighbourhood i particular. The neighbourhood of Cité An-Nasr and its inhabitants 

has emerged as a result of the liberalization and the privatizations carried through in 

since the 1990s. They are entrepreneurs often with more than one company on the 

record and are well of with regards to income. To all of these people Radio Zitouna is 

an important piece in a greater puzzle where the concern is the strive for a life in 

accordance with Islamic values but which is also in accordance with the modern, 

comfortable life they are living. Held up against the pacification of the Islamic 

authorities in Tunisia for decades the explanation given by Kamel Omrane to the 

launch of Radio Zitouna as “a response to the need for guidance” is in accordance 

with what is pointed to in the preliminary interviews.  

 This does not mean that the paper concludes that the political aspects 

of Radio Zitouna in relations to elites and strategies of the regime should be 

neglegted. These are still relevant. But the paper points to the limits of 

understanding Radio Zitouna if it is only seen in the context of politics, liberalization 

and elites. On the background of the field work the paper argues that Radio Zitouna 



  

 16 

also plays an important part in a greater puzzle where a new appropriation of Muslim 

identity in Tunisia is the overall theme. As has been pointed to here the puzzle also 

contains the emerge of a new upper class and the choice of Islam among well 

educated women. In many ways the new status of Islam in Tunisia has similirities 

with development in Turkey since the 1980s: Introduction of reforms and neo-liberal 

economies, an upper class related to liberalization and with roots in one particular 

town, in Tunisia Sfax and in Turkey Anatolian towns (the Anatolian Tigers), and well 

educated women who have turned their attention to Islam in a personal strive and 

have chosen to wear the veil. Nilufer Göle’s examination of the complex relationship 

between modernity, religion and gender relations seems to have much to offer for a 

more in depth analysis of the new appropriation of the Muslim identity in Tunisia 

(Göle, 1996). Patrick Haenni (2005) is using the term of “market Islam” in order to 

describe the Islam which has its base in a market oriented population while Asef 

Bayat (2007) is talking about “a soft Islam”. Likewise,  

Among aspects of the puzzle which have not been discussed here is the 

urbanisation as a result of more young people choosing studies at the universites. 

Some analysts point to the fact that Islam in Tunisia primarily became absent in the 

bigger cities such as Tunis with suburbs and Sousse while it remained the main 

frame of identity in the rural regions (Dakliya, 1993, Boukraa, 2005). With the 

urbanisation Islam therefore moved from the country side and into the cities. Other 

analysts points to the importance of the presence of satellite media in Tunisia and 

the globalization of both Islam and media. Former politicians have pointed to the fact 

that the audiovisual media have developped all along the way but mainly in the 

periode of Ben Ali’s rule. Especially the launch of national local radios in the 1990s is 

put forward as examples of initiatives which have responded to a need of “having a 

voice” in local areas. The need of inclusion of other aspects and geographical areas 

than Tunis in the further analysis of the role of Radio Zitouna seems necessary in 

order to collect all pieces of the puzzle.  

  

 

 

 

 

 

 



  

 17 

Bibliography 

Alterman, Jon B. & Karawan, Ibrahim (1998) “New Media, New Politics?  

From Satellite Television to the Internet in the Arab World”, The  

Washington Institute for Near East Policy, PolicyWatch #356:  

Special Forum Report, December 11 

Barthel, Pierre-Arnaud (2006) “Les berges du lac de Tunis: une nouvelle frontière  

 dans la ville?”, Cahiers de la Mediaterranee, vol 73: Les frontières de la ville 

Boukraa, Ridha (2005) Comprendre la Mondialisation. Etudes sociologiques, Centre 

 de Publication Universitaire, Tunis  

Bourguiba, Habib (1962-63) 31 speeches, 1962-63, Ministère de l’Information, Tunis 

Bayat, Asef (2007) Making Islam Democratic. Social Movements and the Post- 

 Islamist Turn, Standford University Press 

Dachlia, Jocelyne (1993) ”Memory and Story of History: Lineage and Nation in a  

 North African Oasis”, History and Theory, Vol. 32, No. 4 

Dillman, Bradford (2002) “International Markets and Partial Economic Reforms in 

 North Africa: What Impact on Democratization?” Democratization, 9:1 

 (Spring) 

Cavatorta, Francesco & Durac, Vincent (2009) “Strengthening Authoritarian Rule  

through Democracy Promotion? Examining the Paradox of the US and EU 

Security Strategies: The Case of Bin Ali's Tunisia”, British Journal of Middle 

Eastern Studies, vol 36, April 

Erdle, Steffen (2004). “Tunisia: Economic Transformation and Political Restoration”,  

 in Volker Perthes (ed.), Arab Elites. Negotiating the Politics of Change, Lynne 

 Rienner Publishers 

Göle, Nilüfer (1996) The Forbidden Modern, The University of Michigan Press 

Haenni, Patrick (2005) L'islam du marché: L'autre revolution conservatrice, La  

 Republique des Idées 

Hinnebusch, Ray (2006) “Authoritarian Persistence, Democratization Theory and the  

 Middle East: An Overview and Critique”, Democratization, Vol. 13, No. 3, June 

Moore, Clement Henry (1965) Tunisia Since Independence. The Dynamics of One- 

 Party Government, University of California Press 

Perthes, Volker (ed.) (2004) Arab Elites. Negotiating the Politics of Change, Lynne 

 Rienner Publishers 

Schlumberger, Oliver (ed) (2007) Debating arab authoritarianism: Dynamics and  

 durability in nondemocratic regimes, Stanford University Press 


