Humboldt-Universität zu Berlin - Faculty of Humanities and Social Sciences - Institute of Asian and African Studies

Publications

(a) Monographs

1. Patterns of Poetry in Zimbabwe. 1988. Gweru: Mambo Press.

2. Survey of Zimbabwean Writers: Educational and Literary Careers. 1992. Bayreuth: Bayreuth African Studies Series.

3. Teachers, Preachers, Non-Believers: A Social History of Zimbabwean Literature. 1992. London: Hans Zell Publishers.

4. Dambudzo Marechera: A Source Book on his Life and Work. 1992. London: Hans Zell.
Review

5. Writing Madness: Borderlines of the Body in African Literature. 2006. Oxford: James Currey Publishers.

6. They Called You Dambudzo: A Memoir. 2020. Johannesburg: Jacana.

 

(b) Essay in Book Form

Karneval und Kakerlaken. Postkolonialismus in der afrikanischen Literatur. Öffentliche Vorlesungen an der Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III, Berlin 1995, 31 S.

 

(c) Edited Books

1. Dambudzo Marechera 1952-87 (with Ernst Schade). 1988. Harare: Baobab Books.

2. Dambudzo Marechera. 1990. The Black Insider, Harare: Baobab Book; 1992, London: Lawrence and Wishart.
DE-Rezension

3. Dambudzo Marechera. 1992. Cemetery of Mind, Harare: Baobab Books.

4. Dambudzo Marechera, Scrapiron Blues, 1994. Harare: Baobab Books.

5. Metzler Autorinnen Lexikon (with Ute Hechtfischer/Renate Hof/Inge Stephan). 1998. Stuttgart: Metzler.

6. Emerging Perspectives on Dambudzo Marechera (with Anthony Chennells). 1999. Trenton, N. J.: Africa World Press.

7. Nicht nur Mythen und Märchen: Afrika-Literaturwissenschaft als Herausforderung. 2003. Trier: Wissenschaftlicher Verlag Trier.

8. Body, Sexuality, and Gender. Versions and Subversions in African Literatures 1 (with Dirk Naguschewski). 2005. Amsterdam: Rodopi.

9. Interfaces Between the Written and the Oral: Interfaces entre l'écrit et l'oral. Versions and Subversions in African Literatures 2 (with Alain Ricard). 2005. Amsterdam: Rodopi.

 

(d) Series Editor

- since 2011 with Susanne Gehrmann und Tobias Wendl: LuKA: Literaturen und Kunst Afrikas im Wissenschaftlichen Verlag Trier http://www.wvttrier.de/ Reihen Afrikanistik.

 

(e) Festschrift

Kuvaka Ukama – Building Bridges: A Tribute to Flora Veit-Wild, hg. von Julius Heinicke, Hilmar Heister, Tobias R. Klein und Viola Prüschenk. 2012. Heidelberg: calliope.

 

(f) Essays and Newspaper Articles

1. "Wahrheit als Antwort", in: Nürnberger Nachrichten, 8. November 1983, S. 22.

2. "'Ich höre zu, wie Wörter meinem Bewußtsein entspringen': Anmerkungen aus Zimbabwe zum Verhältnis von Sprache und Literatur im nachkolonialen Afrika", in: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, 25, 1984, S. 104-112.

3. "Brautpreis, Baby-Dumping: Frauen zwischen Tradition und Moderne", in: Korrespondenz der Frau, 8/9, 1984, S. 27-28.

4. "Literatur in Zimbabwe: Eine Bestandsaufnahme", in: Informationsdienst Südliches Afrika, 3, 1985, S.15-18. (Engl. Translation: "Cultural Drought and Isolation" in: Africa Events, Januar/Februar 1987, S. 92-94.)

5. "Mind-blasting Soul of Zimbabwean writer", in: The Guardian (Lagos, Nigeria), 9. Februar 1986.

6. "Write or Go Mad", in: Africa Events, März 1986, S. 58-59.

7. "Behind Marechera's Black Mask", in: New African, April 1986, S. 52

8. "Creating a New Society: Women Writing in Zimbabwe", in: Journal of Commonwealth Literature, 22, 1, 1987, S. 171-78.

9. "Dambudzo Marechera", in: Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur. 1995. Nachlieferung. München: edition text und kritik, 37. (Engl. Translation: "Words as bullets: The writings of Dambudzo Marechera", in: Zambezia, Harare: 14, 2, 1987, S. 113-120.)

10. "Dambudzo Marechera: A Preliminary Annotated Bibliography", in: Zambezia, Harare, 14, 2, 1987, S. 121-29.

11. "Schreiben gegen den Wahnsinn: Der zimbabwische Schriftsteller Dambudzo Marechera" in: Tageszeitung, 4. Dezember 1987, S. 16; engl.: „Write or Go Mad“, in: Englisch Amerikanische Studien, März 1988, S. 147-150.

12. "Zwischen Ernüchterung und A Luta Continua: Kriegs- und Krisenliteratur in Zimbabwe", in: Informationsdienst Südliches Afrika, 8, 1988, S. 3-4.

13. "Engagierte Skepsis: Literatur vor und nach der Unabhängigkeit", in: Helke Kammerer-Grothaus (ed.) 10 Jahre Zimbabwe: Kunst und Geschichte. 1990. Bremen: Übersee-Museum, S. 122-29.

14. "Zwischen erwarteter Enttäuschung und enttäuschter Erwartung: Die Antwort der literarischen Intelligenz Simbabwes auf die prä- und postkoloniale Krise", in: Gottfried Mergner (Hg.), Die Antworten von Kunst und Literatur, Sektionsbericht II der Jahrestagung 1989 der Vereinigung von Afrikanisten in Deutschland e. V., 1990, Frankfurt am Main: Verlag für Interkulturelle Kommunikation, S. 82-96.

15. "The Elusive Truth: Literary Development in Zimbabwe since 1980", in: Dieter Riemenschneider/Frank Schulze-Engler (Hg.), African Literatures in the Eighties (Matatu), 10, 1993, S. 107-120.

16. "Dances with Bones: Hove's Romanticised Africa", in: Research in African Literatures, 24, 3, 1993, S. 5-12.

17. "The Laughter of Carnival", in: The Zimbabwean Review, 1, 2, 1995, S. 20-21.

18. "Festivals of Laughter: Syncretism in Southern Africa", in: Christopher Balme/Peter O. Stummer (Hg.), The Fusion of Cultures? 1996, Amsterdam: Rodopi Verlag, S. 27-40.

19. "'An Outsider in my own Biography': From Public Voice to Fragmented Self in Zimbabwean Autobiographical Fiction", in: János Riesz/Ulla Schild (Hg.), Genres autobiographiques en Afrique - Autobiographical Genres in Africa, 1996, Berlin: Dietrich Reimer Verlag, S. 131-142.

20. "Karneval und Kakerlaken: Postkolonialismus in der afrikanischen Literatur", Schriftenreihe "Öffentliche Vorlesungen" der Humboldt-Universität zu Berlin, 77, 1996; shortened Version in Neue Gesellschaft für Bildende Kunst (Hg.), Family Nation Tribe Community Shift: Zeitgenössische Konzepte im Haus der Kulturen der Welt (Ausstellungskatalog), 1996, Berlin, S. 80-86.

21. "Dambudzo Marechera", in: Bernth Lindfors/Reinhard Sander (Hg.), Twentieth-Century Caribbean and Black African Writers, 1996, Third Series, Detroit: Gale Research, S. 181-191.

22. "Furchtbar statt fruchtbar: Der weibliche Körper in der afrikanischen Literatur", in: Blätter des IZ3W, 220, März 1997, S. 38-41.

23. "Vielfältiges Begehren: Homosexualität und Demokratie im neuen Südafrika", in: Forum Homosexualität und Literatur, 28, 1997, S. 59-70.

24. "Women Have No Mouth", in: The Zimbabwean Review, 3, 2, April-Juni 1997, S. 3-5.

25. Postface in Yvonne Vera, Seelen im Exil: Erzählungen. 1997. Göttingen: Lamuv, S. 159-169.

26. "Carnival and Hybridity in Texts by Dambudzo Marechera and Lesego Rampolokeng", in: Journal of Southern African Studies 23, 4, 1997, S. 553-564.

27. Articles on "Tsitsi Dangarembga" and "Yvonne Vera", in: Metzler Autorinnen Lexikon (Hg. with Ute Hechtfischer/Renate Hof/Inge Stephan), 1998, Stuttgart: Metzler.

28. "Borderlines of the Body in African Women's Writing", in: Monika Reif-Hülser (Hg.), Borderlands: Negotiating Boundaries in Post-Colonial Writing, 1999, Amsterdam: Rodopi, S. 123-134.

29. Articles on "zimbabwischer Literatur" and "Zimbabwe Women Writers" in: Douglas Killam/Ruth Rowe, The Companion to African Literatures, 2000, Oxford: Currey Ltd.

30. "'Dégueuler la honte': Sprachmacht bei Sony Labou Tansi und Dambudzo Marechera", in: Neue Romania 23, 2000, S. 125-139.

31. "'Mauvais sang': Surrealism and African Poetry with some Intertextual Relations between Rimbaud, Césaire and Tchicaya U Tam'Si", in: Papa Samba Diop/Hans-Jürgen Lüsebrink (Hg.), Littératures et Sociétés Africaines. Mélanges offerts à János Riesz à l'occasion de son soixantième anniversaire, 2001, Tübingen: Gunter Narr, S. 413-428.

32. "Frauenliteratur", in: Jacob E. Mabe (Hg.), Das Afrika Lexikon, 2001, Stuttgart/Weimar: Metzler, Wuppertal: Peter Hammer.

33. "Gebrochene Körper: Körperwahrnehmungen in der kolonialen und afrikanischen Literatur", in: Kerstin Gernig (Hg.), Fremde Körper. Zur Konstruktion des Anderen in europäischen Diskursen, 2001, Berlin: dahlem university press.

34. "Les Je(ux) du texte chez Dambudzo Marechera et Sony Labou Tansi", in: Daniel Delas/Pierre Soubias (Hg.), Le Sujet de l'Ecriture africaine - Actes du Colloque International de l'Association pour l'Etude des Littératures Africaines (APELA), septembre 1999, 2001, Université de Toulouse - le Mirail.

35. "Sony Labou Tansi", in: Nlg. / Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur - KLfG, 10/01.

36. "The Arduous Success Story of a "Nondiscipline": Teaching African Literature at German Universities", in: Gordon Collier/Frank Schulze-Engler (Hg.), Crab-Tracks: Progress and Process in Teaching the New Literatures in English - Essays in Honour of Dieter Riemenschneider, 2002, Amsterdam: Rodopi.

37. "Sights and Sites of Dakar Art: Artists, Artisans, Tourists", in: Tobias Döring (Hg.), African Cultures, Visual Arts, and the Museum - Sights/Sites of Creativity and Conflict (Matatu), 2002, Amsterdam: Rodopi.

38. "Diglossie dans la literature zimbabwéenne", in: Gilles Teulié (Hg.), Les Littératures africaines: transpositions? 2002, Actes du colloque APELA, Montpellier.

39. "Schwarzmarkt und schwarzer Humor", in: Neue Zürcher Zeitung, 21. August 2003, Nr. 192.

40. "Reichenheim, Leonor" with Florian Tennstedt, in: Historische Kommission bei der Bayerischen Akademie der Wissenschaften (Hg.), Neue Deutsche Biographie, 21. Band, Sonderdruck. 2003. Berlin: Duncker & Humblot.

41. "Writing for a Purpose? Women's Contribution to Zimbabwean Literature", in: Zimbabwe Women Writers News, Harare, Dezember 2003. 42. with Anthony Chennells: "Anglophone Literature of Central Africa (Zambia, Zimbabwe, Malawi)", in: Abiola Irele/Simon Gikandi (Hg.), Cambridge History of African and Caribbean Literature, 2004, Cambridge: Cambridge University Press, S. 445-471.

43. "Eine Bastion der Freiheit? Die Buchmesse als Forum demokratischer Kräfte", in: Neue Zürcher Zeitung, 3. September 2004, Nr. 205.

44. "Tsitsi Dangarembga's Film Kare Kare Zvako: The Survival of the Butchered Woman", in: Research in African Literatures 36, 2, 2005, S. 132-38.

45. "The Grotesque Body of the Postcolony: Sony Labou Tansi et Dambudzo Marechera", in: Revue de littérature comparée 2, 2005, S. 227-241.

46. "Review Essay. De-silencing the Past - Challenging "Patriotic History"", in: Research in African Literatures 37.3 (2006),S. 193-204. (Artikel)

47. "Schauplatz Simbabwe: In die Freiheit geboren? Eine neue Generation Kulturschaffender wächst heran", in: Neue Zürcher Zeitung, 9./10.12.2006, S.26. (Artikel)

48. with Maurice Vambe: "Feso, premier roman shona, une allégorie nationale (1956)?" in: Xavier Garnier/Alain Ricard (Hg.), L'effet roman. Arrivée du roman dans les langues d'Afrique, 2006, Paris: L'Harmattan, S. 193-208.

49. "Wahnsinn als Widerstand: Afrikanische Literatur gegen den Strich gelesen", in: Humboldt-Spektrum 1/2007, S.1-6. (Artikel)

50. "Les études de littérature africaine: défi ou défaut?", in: Musanji Ngalasso Mwatha (Hg.). 2007. Littératures, savoirs et enseignement. Actes du Colloque international organisé par le CELFA et l'APELA, Bordeaux, Septembre 2004. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, S. 239-249.

51. "Passionate and Controversial: Janheinz Jahn as a Mediator of Cultures among Europe, Africa, and America" with Anja Schwarz, in: Ineke Phaf-Rheinberger/Tiago de Oliveira Pinto (eds.) AfricAmericas. Itineraries, Dialogues, and Sounds, 2008, Frankfurt am Main: Vervuert, S. 27-35.

52. Revised Essay: "Dambudzo Marechera", in: Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur - KLfG. 10/2008.

53. Revised Essay: "Sony Labou Tansi", in: Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur - KLfG. 10/2008.

54. " 'Zimbolicious' - The Creative Use of Shona-English in Zimbabwe", in: Vereinigung Schweiz-Zimbabwe/Swiss-Zimbabean Friendship Association (eds.) Rundbrief/Newsletter 52/2008, S. 16-18.

55. "Yvonne Vera - the Woman, the Friend, the Writer: Notes and Reminiscences", in: Ericah Gwetai. 2008. Petal Thoughts: Yvonne Vera, Gweru (Zimbabwe): Mambo Press, S. 130-133.

56. with Maurice Vambe: "Rereading Feso: the first Shona Novel as a Nation Builder", in: Anja Oed & Uta Reuster-Jahn (Hrsg.) 2008. Beyond the Language Issue. The Production, Mediation and Reception of Creative Writing in African Languages. (Mainzer Beiträge zur Afrikaforschung, 19). Köln: Rüdiger Köppe, S. 241-251.

57. " 'Zimbolicious' - The Creative Potential of Linguistic Innovation: The Case of Shona-English in Zimbabwe", in: Journal of Southern African Studies, Vol. 35.3 (2009), S. 683-697. (Artikel)

58. "Kultur im Wandel", in: Informationen zur politischen Bildung (Bundeszentrale für politische Bildung), Nr. 303 (2009), S. 52-53.

59. "Kreativität trotz Krise", in Neue Zürcher Zeitung Nr. 138, 11.08.2009, S.36-37. (Artikel)

60.  "'White but not quite': Literary Perceptions of the African Interpreter", in: Virginia Coulon/Xavier Garnier (Hg.): Textes et Terrains / Textwork - Fieldwork. In honor of Alain Ricard. Paris: 2011, S. 277-293.

61. “Lewis Nkosi: A Letter out of Season”, in: Astrid Starck-Adler und Dag Henrichsen (hg.): Lewis Nkosi: The Black Psychiastrist / Flying Home! Texts, Perspectives, Homage. Basel: Basler Afrika-Bibliographien, 2021, S. 325-329.

 

(g) Literary Texts

1. "Sommerwind in Harare: Zum Festival der Künste in Harare“, in: Heike Zappe (Hg.): Von der Lust am Unbekannten: Humboldts Erben auf Forschungsreisen. Berlin: Panama-Verlag, S. 132-140.

 

(h) Interviews

1. "Winners speak out" [on Zimbabwean short stories], in: Moto, Gweru: 43, 1986, S. 25-26.

2. "Women write about the things that move them", Interview with Tsitsi Dangarembga, in: Carole Boyce Davies (Hg.), Black Women's Writing: Crossing the Boundaries, Matatu, 3, 6, 1989, S. 101-108.

3. „International - Dr. Shumirai Nyota spricht über ihren wissenschaftlichen Werdegang“, Interview with Shumira Nyota, in: Zentrale Frauenbeauftragte der Humboldt-Universität zu Berlin (Hg.), Chancengleich. Berlin, 2010, S. 28-29.

 

(i) Reviews

1. George Kahari: Aspects of the Shona Novel and Other Related Genres, Gweru: Mambo Press, 1986, in: Matatu, 2, 3/4, 1988, S. 284-88.

2. Tsitsi Dangarembga: Nervous Conditions, London: The Women's Press, 1988, in: Black Women's Writing: Crossing the Boundaries, Carole Boyce Davies (Hg.), Matatu 3, 6, 1989, S. 171-72.

3. "Bad Muslim, Bad Socialist, Bad Capitalist", Rezension von Alain Ricard: Ebrahim Hussein, Théâtre Swahili et Nationalisme Tanzanian. 1998. Paris: Karthala, in: Journal of Contemporary African Studies, 18, 2, 2000, S. 301-303.

4. Versions of Zimbabwe: New Approaches to Literature and Culture. Robert Muponde & Ranka Primorac (Hg.), Harare: Weaver Press, 1985, in: The Zimbabwean, 10. Sept. 2005

5. János Riesz: Léopold Sédar Senghor und der afrikanische Aufbruch im 20. Jahrhundert, Wuppertal: Peter Hammer, 2006, in: Research in African Literatures, 38/3, 2007, S. 214-215

6. "Where is Africa"? Paratopical Aesthetics in Contemporary Novel Writing from Francophone Africa South of the Sahara", in: Research in African Literatures 39.4 (2008),S. 148-149.